Singles Day Nederland

De laatste jaren lijkt Singles Day Nederland ook te betreden, maar de komende jaren zullen uit moeten wijzen of Singles Day tot eenzelfde koopfestijn als Black Friday uitgroeit. Nederlandse winkeliers hebben natuurlijk de afgelopen jaren Singles Day in China nauwlettend in de gaten gehouden, en willen hier nu ook van profiteren. Dat lijkt een slimme zet, want met meer dan 3 miljoen alleenstaanden is bijna 20% van Nederland vrijgezel.

Het is de vraag of Nederlandse winkeliers zin hebben in nog een kortingsdag aan het eind van het jaar, we hebben immers al Black Friday, Cyber Monday, Kerst en Sinterklaas. Toch moeten we deze kortingsdag niet onderschatten. In slechts een paar jaar tijd heeft Singles Day in China een ongekende stijging doorgemaakt, en heeft ook Black Friday er niet lang over gedaan om zich te vestigen in Nederland. Sterker nog, Singles Day is groter dan Black Friday als we kijken naar de omzet die behaald wordt. Nu Bol.com en Mediamarkt al meedoen met Singles Day, kunnen Nederlandse winkeliers eigenlijk niet meer om Singles Day heen. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat 11 november, Singles Day Nederland, rood omcirkeld staat in de agenda van alle koopjesjagers.

Tot voor kort shopten veel Nederlanders tijdens Singles Day nog in het buitenland, bij bijvoorbeeld AliExpress. Hier worden sommige producten bijna gratis worden aangeboden. Een paar sneakers voor nog geen €2,- en telefoonhoesjes voor 20 cent. Aangezien Nederlanders gek zijn van korting, is het niet gek dat ze hiervoor buitenlandse webshops gebruiken. Toch vinden consumenten het ook fijn als een bestelling de volgende dag nog geleverd wordt, en dat is niet mogelijk als je bij AliExpress bestelt. Wanneer Nederlandse webshops Singles Day omarmen, zullen Nederlandse koopjesjagers hier ongetwijfeld gebruik van gaan maken.

Wat kunnen we van Singles Day in Nederland verwachten?

Hoe je het ook bekijkt, Nederlanders houden van korting. Black Friday is inmiddels niet meer weg te denken als het gaat om het scoren van online deals, en datzelfde verwachten we ook van Singles Day. Het afgelopen jaar hebben we het aantal Singles Day deelnemers sterk zien toenemen. Ruim 75 webshops bieden nu specifieke Singles Day aanbiedingen aan, en dat aantal zal alleen maar gaan stijgen. Dat betekent dat je tijdens Singles Day 2018 een ruime keuze hebt uit verschillende deals en kortingen. Met name de categorieën cosmetica en elektronica zijn ontzettend populair, maar ook sieraden en fashion zijn populaire Singles Day categorieën.

De verwachting is dat Singles Day in Nederland voor (web)winkels op den duur zal leiden tot een flinke stijging van de online omzet. Bol.com deed vorig jaar voor het eerst officeel mee met Singles Day. Wanneer webshops als Mediamarkt, BCC en Coolblue dit voorbeeld volgen, is het ondenkbaar dat Singles Day niet volledig door zal breken in Nederland. Elke webshop zal immers willen profiteren van de koopgekte, dat zagen we twee jaar geleden ook bij Black Friday.