Singles Day China
In Nederland begint Singles Day langzamerhand voeten aan de grond te krijgen, maar in China is dit (vooral online) een ontzettend grote feestdag. De reden dat dit juist in China is ontstaan, komt vooruit uit de zogeheten ‘eenkindpolitiek’. In 1979 werd er een beleid ingevoerd dat koppels verbood meer dan één kind te krijgen, met als doel het bevolkingsaantal te laten dalen. Als gevolg daarvan had China tientallen miljoenen vrijgezelle mannen, waarvan er dus vier in de jaren 90 het fenomeen Singles Day China bedachten.
In slechts een aantal jaren heeft Alibaba een kleine studentenfeest omgetoverd tot een groot commercieel volksfeest, en met succes. In 2017 werden er meer dan 250.000 transacties per seconde gedaan. Na één uur werd er al meer dan 8 miljard dollar uitgegeven. Het record van 2016 zou dan ook snel worden gebroken, want uiteindelijk werd er in 2017 tijdens Singles Day in China ruim 25 miljard dollar uitgegeven.
Dat deze dag in China zo groot is, blijkt ook uit de vergelijking die getrokken wordt met Amerika. Singles Day in China is 18x zo groot als Amazon Prime Day en 2,5x zo groot als het wereldbekende Black Friday. Als de topman van internetgigant Alibaba, Jack Ma, vervolgens Nicole Kidman en Pharrel Williams uitnodigt om Singles Day te openen, dan zie je meteen de potentie van Singles Day van de komende jaren.